شهرت

صدای بی‌صدایان شهر باشید - شهرت

صدای بی‌صدایان شهر باشید ۴ شهریور ۱۳۹۴

صدای-بی‌صدایان-شهر-باشید

فؤاد شمس*

از میان نزدیک به یک دهه کار مطبوعاتی، بهترین دوران کاری‌ام زمانی بوده است که در تهیه و انتشار نشریات دانشجویی همکاری می‌کرده‌ام. انتشار یک نشریۀ دانشجویی قوی و تأثیرگذار با تمام مشکلات ریزودرشتش تجربه‌ای ناب است. دوران دانشجویی دوران تجربه‌های تازه است؛ دوران شور و اشتیاق برای تغییر جهان اطراف. آن‌قدر انرژی و آرمان داری که گمان می‌کنی جهان را می‌توانی تغییر بدهی؛ آن‌هم با یک نشریۀ دانشجویی! این شور و هیجان، خودش را در کار منعکس می‌کند. به‌جرئت می‌توان گفت تجربه‌هایی که ممکن است در تهیه و انتشار نشریه‌ای دانشجویی به‌دست آورد، در نشریات رسمی و سراسری یافت نمی‌شود. از این منظر، انتشار یک نشریۀ دانشجوییِ خوب فرصت بسیار مناسبی برای دست‌اندرکاران آن است تا بتوانند افق‌های تازه‌ای در حوزۀ خودشان به‌وجود بیاورند. معمولاً نشریات دانشجویی با تمام محدودیت‌هایی که دارند، چارچوب‌های تنگ نشریات رسمی را ندارند. همین موضوع باعث می‌شود که بتوانند خلاقیت به‌خرج بدهند. ماهیت نشریات دانشجویی به‌شکلی است که آنان را مستقل‌تر و پویاتر و شاداب‌تر از نشریات رسمی می‌کند.

نشریۀ شَهرت که قرار است «نشریه‌ای دربارۀ شهر» باشد، در دو شماره‌ای که از آن دیده‌ام، توانسته است مرز‌های تازه‌ای را درنوردد. بگذارید از فرم این نشریه شروع کنم: به‌جرئت و بدون هیچ تعارفی، وقتی صفحه‌آرایی و چینش مطالب و گرافیک این نشریه را دیدم، باورم نمی‌شد که این نشریه‌ای دانشجویی است که دانشجویان خوش‌ذوق آن را با کمترین امکانات  منتشر می‌کنند. واقعاً ازنظر فرم و کار گرافیکی، یک سروگردن از تمام نشریات دانشجویی دیگری که من دیده‌ام، بالاتر است و حتی به نشریات رسمی کشور در حوزۀ شهرسازی و معماری و مباحث شهری، تنه می‌زند. این خودش مزیتی بزرگ است. وقتی فرم گرافیکی و صفحه‌آرایی نشریه قوی باشد، مطالب آن نیز خوانده می‌شود. خواننده با اشتیاق بیشتری به‌ سراغ آن می‌رود. امیدوارم در شماره‌های آینده از این مزیت بیشتر استفاده کنید و مخاطب را راضی نگه دارید.

اما اگر بخواهم دربارۀ محتوای نشریه حرف بزنم، به نظرم باید چند پیشنهاد مشخص را با شما عزیزان در میان بگذارم: اینکه در هر شماره پروندۀ ویژه‌ای را بررسی کنید، کار درست و مطلوبی است. اگر این پرونده را بتوانید از دیدگاه‌های مختلف بررسی کنید، کار ماندگاری خواهد بود و بعد‌ها حتی ممکن است مرجع دیگر کار‌ها هم بشود. پرسش مهمی که در مباحث شهریِ ما در چند سال اخیر مطرح است، این است که ما شهروندان و ساکنانِ شهر، باید از چه منظری به این مباحث نگاه کنیم. از منظر مدیران؟ از منظر برنامه‌ریزان؟ از منظر شهروندان عادی یا از منظر حذف‌شدگان و به حاشیه رانده‌شدگان؟ به‌نظرم نشریه‌ای موفق است که تمام این نظرگاه‌ها را بتواند با تکنیک درست ژورنالیستی کنار هم قرار بدهد. برای همین به‌صورت مشخص به شما پیشنهاد می‌‌دهم که روی گزارش‌نویسی، بیش از یادداشت تأکید کنید؛ گزارش‌هایی که تلفیقی از مشاهدات میدانی و آمار‌ها باشد. با قلمی نرم و دوست‌داشتنی این‌ها را کنار هم قرار بدهید.

 پیشنهاد مشخص دیگر دراین‌زمینه این است که با شهروندان عادی و مخصوصاً با کسانی‌ صحبت کنید که در ساختار جدید شهری امروز کشور ما، به‌ویژه پایتخت، هر روز حقشان از شهر نایده گرفته شده و بیشتر به حاشیه رانده می‌شوند. خواست‌ها و مطالبات و مشکلات آن‌ها را دسته‌بندی کنید و در قالب پرسش، در مقابل مدیران، برنامه‌ریزان، کارشناسان و استادان دانشگاه حوزۀ شهری بگذارید تا آنان پاسخ بدهند. شما می‌توانید پلی بین شهروندان عادی با مدیران و مسئولان و صاحبان کرسی‌های دانشگاهی باشید.

ازطرف دیگر، متأسفانه شاهد آن هستیم که در نشریات رسمی، بیشتر صدای مدیران و کسانی‌ شنیده می‌شود که‌ در شهر صاحب قدرت و ثروت هستند. متأسفانه صدای شهروندان عادی و به حاشیه‌ رانده‌شده، در شهر‌ها کمتر انعکاس پیدا می‌کند. چه خوب است که نشریۀ شما بیشتر منعکس‌کنندۀ صدای این بخش از جامعه باشد که تعدادشان هم کم نیست. در انتها، امیدوارم شما بیشتر صدای حذف‌شدگان و بی‌صدایان و بی‌قدرت‌ها در شهر باشید؛ آن زمان شَهرت می‌تواند شُهرتی نیکو در میان شهروندان پیدا کند.

*روزنامه‌نگار

صدای بی‌صدایان شهر باشید – فؤاد شمس – نشریه شهرت – شماره سوم – شهر و سرعت

مطالب مشابه

اشتراک گذاری این مطلب ایمیل لینکدین تویتر گوگل پلاس فیسبوک

مطالب مشابه

ارسال دیدگاه

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.